Buat satu rumusan tentang cara-cara memupuk semangat patriotisme dalam kalangan remaja dan kepentingan memupuk semangat patriotisme.
Petikan membincangkan tentang kaedah untuk memupuk semangat patriotisme dalam kalangan remaja dan faedah memupuk semangat patriotisme.Antaranya dengan mengadakan pelbagai aktiviti menarik melalui aktiviti ko-kurikulum di sekolah. Selain itu, kita jugak boleh mengadakan kempen sayangi negara. Di samping itu, media elektronik boleh menyiarkan dokumentari tentang pejuang kemerdekaan dan menayangkan filem berkaitan dengan peristiwa bersejarah. Program seperti sambutan bulan kemerdekaan boleh diadakan untuk menyemarakkan semangat patriotisme dalam diri. Ibu bapa juga pentng dalam memainkan peranan pentung. Mereka boleh meluangkan masa dengan dengan anak-anak melawat tempat-tempat bersejarah.Antara kepentingan memupuk semangat patriotisme dalam diri remaja ialah agar mereka dapat mengingati bagaimana keadaan para pejuang demi membebaskan Tanah Melayu. Ianya juga penting agar lebih ramai remaja sanggup berkorban demi tanah air. Selain itu, mereka patut dipupuk dengan semangat patriotisme agar mereka dapat menghargai kebebasan yang kita alami sekarang.
Kesimpulannya , semangat patriotisme dalam kalangan remaja sangatlah penting. Oleh itu, marilah kita ramai-ramai memupuk semangat patriotisme dalam diri.
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan tanpa mengubah maksudnya , menambahnya atau menjadikannya peribahasa , menambah imbuhan ataupun nama khas.
i. bertukar
- “Saya terdengar yang Cikgu Adib akan bertukar ke sekolah lain pada
hujung minggu ini.”
ii. Pertukaran
- Pertukaran iklim telah menyebabkan kuitnya yang sensitif menggelupas dn sakit.
Iii. Bertukar-tukar
- Cita-cita Syawal bertukar-tukar dari masa ke semasa atas apa yang diminatinya.
Iv.berkira
- Sikap Pak Pandir yang berkira itu telah menyebabkan orang kampung memandang hina kepadanya.
V.perkiraan
-” Mengikut perkiraan yang telah dilakukan oleh para penyelidik , tahap stress para remaja adalah lebih banyak daripada pekerja yang sudah berumur.
Vi. Berkira-kira
- Miejah berkira-kira untuk mengambil cuti bagi meluangkan masa untuk keluarganya.
Tukar ayat biasa berikut dan tukar kan ia kepada ayat songsang tanpa menukar maksud asalnya.
I. Ramai murid tingakat lima menghadiri Program Strategi Kecemerlangan SPM.
Ii. Untuk menyertai pertandingan forum remaja peringkat kebangsaan pasukan forum remaja sekolah kami akan pergi ke Seremban.
Iii. Semasa sambutan hari keluarga yang diadakan di rumah Pak Hasyim baru-baru ini, sanak-saudaranya seronok berjupa dan berbual-bual mesra.
Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan tersebut.
I. tanjong, jangkiti
=tanjung, jangkitan
ii.minerel, makan
=mineral, memakan
iii.spesis, ekopelancongan
=spesies, ekopelancong
Dalam setiap ayat di bawah terdapat kesalahan penggunaan kata ataupun istilah dan juga kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan tersebut.
I. meningkatkan , negara terbit matahari
=melanjutkan , negara matahari terbit
ii. Di , diri
= ke , sillaturrahim
iii. Ketua jabatan-ketua , berhemat
=ketua-ketua jabatan, berhemah
Berikan maksud peribahasa di bawah
i. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
-Jika kita mempunyai azam untuk mencapai atau memiliki sesuatu, kita pastu akan berusaha atau mencari jalan bagaimana hendak mendapatkannya.
Ii. Indah khabar dari rupa
-Perkhabaran yang terlalu dilebih-lebihkan daripada keadaan sebenarnya
iii. Alah bisa, tegal biasa
-Perkara yang tidak menyenangkan itu akan hilang jika sudah terbiasa dengannya.
Kesimpulannya , semangat patriotisme dalam kalangan remaja sangatlah penting. Oleh itu, marilah kita ramai-ramai memupuk semangat patriotisme dalam diri.
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan tanpa mengubah maksudnya , menambahnya atau menjadikannya peribahasa , menambah imbuhan ataupun nama khas.
i. bertukar
- “Saya terdengar yang Cikgu Adib akan bertukar ke sekolah lain pada
hujung minggu ini.”
ii. Pertukaran
- Pertukaran iklim telah menyebabkan kuitnya yang sensitif menggelupas dn sakit.
Iii. Bertukar-tukar
- Cita-cita Syawal bertukar-tukar dari masa ke semasa atas apa yang diminatinya.
Iv.berkira
- Sikap Pak Pandir yang berkira itu telah menyebabkan orang kampung memandang hina kepadanya.
V.perkiraan
-” Mengikut perkiraan yang telah dilakukan oleh para penyelidik , tahap stress para remaja adalah lebih banyak daripada pekerja yang sudah berumur.
Vi. Berkira-kira
- Miejah berkira-kira untuk mengambil cuti bagi meluangkan masa untuk keluarganya.
Tukar ayat biasa berikut dan tukar kan ia kepada ayat songsang tanpa menukar maksud asalnya.
I. Ramai murid tingakat lima menghadiri Program Strategi Kecemerlangan SPM.
Ii. Untuk menyertai pertandingan forum remaja peringkat kebangsaan pasukan forum remaja sekolah kami akan pergi ke Seremban.
Iii. Semasa sambutan hari keluarga yang diadakan di rumah Pak Hasyim baru-baru ini, sanak-saudaranya seronok berjupa dan berbual-bual mesra.
Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan tersebut.
I. tanjong, jangkiti
=tanjung, jangkitan
ii.minerel, makan
=mineral, memakan
iii.spesis, ekopelancongan
=spesies, ekopelancong
Dalam setiap ayat di bawah terdapat kesalahan penggunaan kata ataupun istilah dan juga kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan tersebut.
I. meningkatkan , negara terbit matahari
=melanjutkan , negara matahari terbit
ii. Di , diri
= ke , sillaturrahim
iii. Ketua jabatan-ketua , berhemat
=ketua-ketua jabatan, berhemah
Berikan maksud peribahasa di bawah
i. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
-Jika kita mempunyai azam untuk mencapai atau memiliki sesuatu, kita pastu akan berusaha atau mencari jalan bagaimana hendak mendapatkannya.
Ii. Indah khabar dari rupa
-Perkhabaran yang terlalu dilebih-lebihkan daripada keadaan sebenarnya
iii. Alah bisa, tegal biasa
-Perkara yang tidak menyenangkan itu akan hilang jika sudah terbiasa dengannya.
No comments:
Post a Comment